Ovo je priča koju ste sigurno čuli i ranije: svežeg lica sa dvadeset i nešto godina seli se u Los Anđeles u nadi da će se probiti u svetu modelinga. Zasenjena čarima hedonizma počinje da gubi sebe, pati od dismorfije, koristi drogu. Sve to je dovodi do raskida sa dečkom i počinje da radi kao poslovna pratnja. Samo dno je brzi ishod ove priče posle koje jedino preostaje odlazak na rehabilitaciju ili eventualni povrtak porodici gde može naći podršku i pomoć da ponovo počne da ceni sopstveni život. I u tom momentu otkriva Instagram.
To je priča umetnice argentinskog porekla, Amalije Ulman, kojoj se prolazak kroz 2014. činio dug svetlosnu godinu. Njen Instagram profil pratilo je hiljade ljudi (100.037 pratilaca), a mnogi od njih su uživali prateći uspone i padove ove atraktivne devojke. Zatim, u septembru 2014. godine Ulman otkriva, da je poslednjih pet meseci porastao stepen uticaja njenih postova na Instagramu na njene pratioce koji ona tada naziva svojim projektom ‘Savršenstvo i perfekcija’. Nakon toga, Tate Modern najavljuje da će delove Ulminog projekta ubaciti u svoj šou ‘Nastup pred kamerama’, što je podržala prestižna Londonska galerija Whitechapel izglanjem njenih radova.
‘To je više nego satira’, Ulman, devojka od 26 godina, je izjavila za Telegraph. ‘Želela sam da dokažem da je ženstvenost rezultat rada, a ne nešto sa čime se rađa ili što svaka žena poseduje’.
U pravo ovo je Ulmanin pristup njenoj impresivnoj priči. Ona svoj put opisuje kroz projekat u tezama, u kome svaka uloga predstavlja ključne likove koji prikazuju na koji način žene sebe prezentuju na društvenim mrežama. Prvi deo ličnosti je bezazlena osoba koja je objavljivala fotografije životinja i hrane, prestavljajući se gotovo uvek vedrim duhom. Drugo lažno predstavljanjanje Ulman prati lažiranjem ugradnje siloknskih implantata, ispirisana životom Kim Kardašijan koji naziva Američkim getom estetike. Treći deo ličnosti je ljubitelj avokada i meditacije koji koristi haštagove kao što su #healthy i #namaste po uzoru na Givent Partlou i njen blog u vidu dnevnika.
Ulman kaže da je imala vremena da razmisli o ovim verzijama ženstvenosti, i o tome kako da ih spoji u jednu, koja će privući pažnju tabloida čak i nakon saobraćajne nesreće koju je doživela 2013. godine u kojoj je zadobila teške telesne povrede nogu.
Entuzijasti porede Ulmanin rad sa Sindi Šerman – koja je fotografisala samu sebe koristeći identitet drugih žena, da bi u što boljem svetlu prikazala i opravdala visoka očekivanja od žena u društvu, još od 1970. godine. ‘Savršenstvo i perfekcija’ su očigledno povezani sa lažnom objavom na društvenoj mreži od strane Esena O’Nil, 18-ogodišnje manekenke koja je svojim beleškama na Instagramu opisivala svoj mukotrpni trud da na fotografijama izgleda kao da to radi bez ikakvog napora.
Pokazujući svoju najbolju transformaciju sa jasno naglašenim događajima koji su bitni u njenom životu, kao što su raskid kojim završava prvo poglavlje, Ulman u isto vreme razdire činjenica da svoj lažiran profil predstavljala kao pravi.
Po reakcijama publike Sindi Šerman jasno se zaključuje da su svesni da je ono što vide umetnost, prema reakcijama pratioca Esene O’Nil su oblikovane njenim naporima da im se dopadne.
Ulmanine slike predstvaljaju prefinjenu provokaciju u nižem miljeu gde je pratiocima dozvoljena sloboda ocenjivanja njenog snalaženja na dnu u najreprezentativnijim uslovima za to.
Komentari ispod Ulmanih fotografija daju jasan uvid na količinu zavisti, prezira i odušeljenja koju ženstvenost izaziva kod publike. U trenutku kada je počela pratiocima da pokazuje da radi kao poslovna pratnja (nešto za šta je tvrdila da zaista radi dolazi do kraja, a to je škola umentnosti) i njeni pratioci deluju više zainteresovani da saznaju kog frizera posećuje, i što je još važnije postavljaju joj pitanja poput ‘Kakvo joj je iskustvo po pitanju blanširanja kose?’. Dalje u njenim postovima priča o svom destruktivnom ponašanju i njenoj želji da smrša kako bi na taj način inspirisala svoje pratioce da joj ostavljaju komentare ‘Ti si lepa,…ali prenemaganje je dosadno!’ Na samom dnu nalazi se video na kom izgleda kao da plače, uz komentar ‘Cry me a river’.
Ali pratioci sa Instagrama su još manje laskavi po pitanju Ulmaninog modnog stila na način na koji pokušava da prati modne trendove.
‘Kako god jako si dosadna‘, jedan od komentara, dok je drugi napisao ‘Ti si jedan idiot koji ima puno para i nije interesantan‘.
Ulman je rekla za Telegraph da se averzija prema njoj proširila i izvan granica komentara na Instagramu, odražavajući se na njen realan život.
‘Ljudi su počeli da me mrze’, rekla je Ulman i dodala ‘Neke galerije kojima sam pokazivala radove mislile su da nisam normalna i rekle su da moram da prestanem to da radim’. U jednom momentu bila je ostavljena od strane momka, jer je objavila golu sliku svoje zadnjice.
Naravno, Ulman se poslednja smeje ‘Savršenost i perfekcija’ napravili su od nje ‘lutku sa naslovne strane’. Bez obzira koliko muzeja odluči da promoviše njene slike, Instagram ostaje mesto gde će radije biti viđene. Ulman je koristila Instagram zbog njegovo ritma: ‘Ideja je bila eksperimentisanje koristeći se jezikom interneta’. Njena kritika ženstvenosti može biti poznata, ali likokovi koje ona koristo da unapredi na svojo platformi, pričanjem svojih priča, potpuno idu u korak sa vremenom.
Izvor: slate.com
Foto: Instagram